Fizjoterapeuta z pacjentką

Kiedy warto spotkać się z fizjoterapeutą?

Pewnie zapytani o to kiedy wskazane jest spotkanie z fizjoterapeutą odpowiedzielibyście, że wtedy, kiedy boli, albo kiedy doświadczamy kontuzji. Z drugiej strony, jeśli zapytalibyśmy jak często jeździsz na przegląd samochodowy swojego auta, z pewnością odpowiesz, że co roku, ponieważ na pewno chcesz uniknąć niespodziewanego zatrzymania na drodze i wołania o pomoc. O ile w przypadku samochodu pomoc zjawi się szybko i kiedy okaże się, że któraś z części maszyny nadaje się do wymiany, Twój samochód trafi do serwisu na kilka dni, po których wróci do Ciebie z wymienioną częścią, a Ty zapomnisz o problemie. Nie będzie już tak łatwo, kiedy to któryś z elementów Twojego układu ruchowego zawiedzie.

Siedzący tryb życia i treningi na siłowni

W dzisiejszych czasach większość z nas prowadzi raczej siedzący tryb życia, podczas którego minimum 40 godzin w tygodniu spędzamy w pozycji siedzącej, do których dochodzą dość częste podróże samochodem, a do tego wszystkiego w życiu codziennym nieustannie towarzyszy nam stres i nie zawsze zdrowa i zbilansowana dieta. Ale przecież nie jest najgorzej, bo coraz więcej z nas regularnie trenuje na siłowni lub biega bijąc swoje rekordy. Przecież się ruszamy, jesteśmy profesjonalnie przygotowani – mamy ze sobą odpowiednie stroje i obuwie do każdej z uprawianych dyscyplin.

Owszem! Ale czy zastanawialiście się kiedyś, czy poza odpowiednim strojem jesteście wystarczająco dobrze przygotowani, aby dać sobie w kość na siłowni? Twoje mięśnie i stawy niekoniecznie są na to gotowe.

Błędy popełniane podczas treningów

Podczas treningu mięśnie narażone są na dynamiczne napięcia zgodnie z zasadą, że im bardziej dynamiczny trening, tym bardziej intensywne napięcia. Wielu amatorów treningów na siłowni często pomija etap rozgrzewki, a także moment rozciągania mięśni już po ćwiczeniach. Teoretycznie każdy z nas wie, jak ważne jest odpowiednie przygotowanie się do ćwiczeń, podobnie z zakończeniem treningu. Jednak często zdarza się, że akurat musieliśmy dłużej zostać w pracy i nie mamy już czasu, aby odpowiednio rozgrzać się na siłowni czy przed bieganiem, a po powrocie z treningu obiecaliśmy, że zrobimy coś na czas, dlatego tym bardziej po zakończonym bieganiu szybko wskakujemy pod prysznic, zapominając o rozciąganiu.

To tylko kilka z wielu błędów popełnianych przez sportowców amatorów, którzy plany treningowe zazwyczaj układają sobie sami lub nie mają czasu, aby stosować się do wskazań trenera. Efekty? W dalszej perspektywie stawy i mięśnie odmawiają współpracy i dają o sobie znać już nie tylko podczas treningów, ale także w codziennym funkcjonowaniu, kiedy poruszamy się w pracy czy w domu.

Jak temu zapobiec?

Oczywiście sytuacji tej można było zapobiec poprzez bardziej rozważne podchodzenie do wykonywanych treningów czy skrupulatne stosowanie się do zaleceń trenera. Drugim czynnikiem, który pozwala na zmniejszenie ryzyka na pojawienie się kontuzji jest kontrolne spotkanie z fizjoterapeutą, który nawet kiedy nic nie boli, kiedy na pierwszy rzut oka nie dostrzegamy żadnych problemów, rozpozna miejsce napięcia, w porę rozmasuje lub rozbije te obszary, dzięki czemu unikniemy rozwoju kontuzji.

Warto raz na jakiś czas zapewnić sobie przegląd, nawet wtedy, kiedy nic nie boli! Unikniemy kontuzji już na samym początku, a może nawet długotrwałej rehabilitacji, ponieważ w przeciwieństwie do samochodów, nasza rekonwalescencja po kontuzji trwa znacznie dłużej. Dlatego też serdecznie zapraszamy do nasze Centrum nawet wtedy, kiedy nic nie boli!