Ćwiczenia stabilizujące

Szeroko rozumiana dziedzina fizjoterapii obejmuje nie tylko działania na rzecz zmniejszania bólu, ale również profilaktykę pozwalającą zapobiegać urazom i dyskomfortowi. Ćwiczenia stabilizujące pobudzają mięśnie głębokie i są niezbędnym wsparciem dla całego korpusu, co ma ogromne znaczenie dla sylwetki i prawidłowej postawy. 

Z uwagi na ich nieskomplikowanie ćwiczenia można wykonywać w domu, także z wykorzystaniem prostych przyrządów gimnastycznych, np. piłki czy poduszki. To powszechnie znane i poprawnie wykonywane przysiady, wykroki czy brzuszki, które można rozwijać w bardziej złożone aktywności. Ważne jest, by podczas ćwiczeń pamiętać o właściwym oddechu.

Ćwiczenia stabilizacyje - dla kogo?

Stabilizacja centralna, określana również jako core stability, jest niezbędna dla właściwego i zsynchronizowanego ruchu.Systematyczny trening stabilizacyjny zabezpiecza aparat ruchowy, a sukcesywne wzmacnianie mięśni stabilizujących tułów przekłada się na lepszą koordynację układu kończyn. Dodatkowo poprawia się kondycja mięśni brzucha. 

Do ćwiczeń stabilizacyjnych zachęca się przede wszystkim osoby po przebytych urazach, by wspomóc osłabione mięśnie. Warto je wykonywać w przypadku wad postawy oraz obciążeń wynikających z aktywności sportowych czy przeciążeń związanych z siedzącym trybem pracy. Konsultacji fizjoterapeutycznej wymaga także nierównowaga mięśniowa, którą można korygować za pomocą ćwiczeń.

Jakie są zasady ćwiczeń stabilizacyjnych?

Kolejność ćwiczeń, stopniowanie ich intensywności oraz trudności w treningu stabilizacyjnym nie są przypadkowe i mają duży wpływ na bezpieczeństwo oraz skuteczność. Przebieg zaplanowanych aktywności związany jest z czasem reakcji i wydolnością mięśni głębokich, a także z zachowaniem właściwego wzorca ruchowego. 

Najważniejsze wśród zasad ćwiczeń stabilizacyjnych są:

  • mobilność na stabilności, czyli podczas ruchu kończyn tułów pozostaje nieruchomy 
  • właściwe ustawienie kręgosłupa 
  • utrzymywanie napięcia mięśni głębokich
  • zachowanie wzorca ruchowego – płynność, precyzja, pełny zakres, wolne tempo
  • zachowanie symetrii - właściwy timing mięśniowy
  • 20 prawidłowych powtórzeń pozwala na przejście do kolejnego etapu

Zalety ćwiczeń stabilizacyjnych

Stabilizacja korpusu jest bardzo ważna dla prawidłowości wszystkich ruchów, które wykonuje nasze ciało. Zaburzenia core stability są częstą przyczyną urazów kręgosłupa lędźwiowego, dlatego tak ważne jest zadbanie o ćwiczenia sprzyjające równowadze mięśniowej. Trening stabilizacyjny wzmacnia przedramiona i ręce, pomaga uzyskać efekt płaskiego i twardego brzucha. 

Zalety ćwiczeń stabilizacyjnych są liczne i można do nich zaliczyć: 

  • wypracowanie właściwych wzorców ruchowych i stabilnej sylwetki
  • uzyskanie właściwej postawy i ogólna poprawa samopoczucia
  • mniejszą podatność na kontuzje podczas uprawiania sportu
  • silniejsze mięśnie tułowia – od barków po miednicę
  • wzmocnienie i pogłębienie świadomości własnego ciała

Ćwiczenia, które możesz wykonać sam w domu

Ponieważ regularne ćwiczenia stabilizacyjne są ważną częścią terapii oraz rehabilitacji, wykonywanie ich również w domu znacznie przyspiesza i utrwala osiągany w gabinecie efekt. Terapeuci z Villa Medica chętnie przeprowadzają niezbędny instruktaż, prezentując odpowiednio dobrane wersje podpór, które w zależności od stopnia dynamiki angażują stopy, kolana czy biodra.

Ćwiczenia stabilizujące mięśnie odc. lędźwiowego kręgosłupa cz.1

Ćwiczenia stabilizujące mięśnie odc. lędźwiowego kręgosłupa cz.2

NFZ
Allianz
Mondial Assistance
Saltus Zdrowie
TU Zdrowie

Nasz serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Dowiedz się wiecej.

Zgadzam się